Проблематика галузі освіти у Володимирецькій громаді: чому зменшена надбавка за престижність і до чого тут оптимізація?

Говорячи про зменшення надбавки за престижність ми неминуче зачіпаємо всю проблематику існуючої системи закладів освіти. Освітня субвенція та спосіб її нарахування, малокомплектні школи та класи по 5 учнів, оптимізація, раціоналізація, РНК та недоотримані мільйони гривень на зарплати – все це неможливо оминути. Ми спробуємо вам пояснити, як всі ці речі пов’язані, на що вони впливають і чого чекати у найближчому майбутньому.

 

Педагоги просять збільшити надбавку за престижність, проте грошей на це держава не дає

До Володимирецької селищної ради надходять звернення педагогічних працівників з проханням встановити розмір надбавки за престижність на рівні не менше 20%. Надбавку у такому розмірі вчителі отримували раніше. З квітня місяця доплату у 20% отримують лише вчителі Нової української школи, усі інші – 5%.  Все через те, що освітньої субвенції не вистачає для виплати надбавки на попередньому рівні.

Володимирецькій громаді у 2021 році держава надає трохи більше 120 млн. гривень освітньої субвенції. У перерахунку на одного учня це складає 23 745 гривень. У порівнянні з 2020 роком, коли надбавка за престижність становила не менше 20%, субвенція зросла на 3%. Залишивши розмір субвенції практично на минулорічному рівні, Уряд оголосив про зростання посадового окладу з 2225 до 2670 гривень, тобто на все ті ж 20%. Відтак зарплати педагогів раніше складались з меншого окладу і більшої престижності, а тепер з більшого окладу, але меншої престижності.

Депутати селищної ради ще у березні надіслали звернення до Кабінету Міністрів України, пропонуючи збільшити розмір освітньої субвенції з урахуванням можливості виплати надбавки за престижність зі ставкою не менше 20%. Лише у такому випадку зарплати вчителів зростуть відповідно до заяв КабМіну.

 

Що таке освітня субвенція?

Освітня субвенція – це кошти, які громади отримують з державного бюджету для виплати заробітної плати педагогічним працівникам. За законом, ці гроші можна витрачати на зарплати виключно вчителям. Навіть технічний персонал шкіл не може отримувати заробітну плату за рахунок цієї субвенції. Інакше – кримінальне провадження за нецільове використання бюджетних коштів.

Розраховується освітня субвенція для кожної громади окремо і не інакше як за формулою, визначеною Кабінетом Міністрів України. Формула для Володимирецької громади матиме такий вигляд: 482,4 (кількість ставок) х 190,38 тис. грн. (середня річна зарплата вчителя з нарахуваннями по Україні) х 1,017 (коефіцієнт поділу класів на групи) + 5061 (кількість учнів) х 0,484 (коефіцієнт приведення ставок педперсоналу для нашої громади, крім учителів) х 9615,02/1000 (норматив забезпеченості на одного учня для таких ставок) = 116960 тис. грн. Якщо до цієї суми додати 3,2 млн. грн. на інклюзивну освіту, то отримаємо трохи більше 120 млн. грн. – саме такий розмір освітньої субвенції на 2021 рік.

Розрахункова наповнюваність класів (РНК) – це основа для обчислення кількості ставок та коефіцієнту поділу класів на групи. Її визначають з урахуванням кількості населення громади, відсотку сільського населення та щільності учнів на 1 кв. км. Для нашої громади РНК становить 14 учнів – такий показник був і у 2020 році.

Проте у 2021 році Кабінет Міністрів затвердив постанову № 209 від  17.03.2021, відповідно до якої розрахункова наповнюваність класів для Володимирецької громади була скоригована. Для обрахунків використовується значення 18 учнів на клас. Якби ж використали показник у 14 учнів, то розмір субвенції зріс би до більш як 146,6 млн. грн., що на 26,4 млн. грн більше від цьогорічних призначень. Було би вдосталь для виплати надбавки за престижність на рівні не менше 20%.

 

Стимул до раціоналізації

Керуючись показниками скоригованої наповнюваності класів (18 учнів) та на основі навчальних планів (середня академічна кількість годин на тиждень) Міністерство освіти України вирахувало, що у нас на усі заклади освіти має бути 482,4 ставки. Це число використали в обрахунках розміру субвенції. Фактично ж у громаді ставок 517,3. Різниця – 36,9 ставки, а це ще більше 7 млн. грн.

Якщо ж для вираховування кількості ставок використати розрахункову наповнюваність класів (14 учнів), то кількість ставок виросте до 619,1. Субвенція, як зазначалось вище, у такому випадку зросла б на 26,4 млн. грн.

Але чому використовується саме скоригована наповнюваність класів, а не розрахункова чи фактична? Насправді, таким чином Уряд стимулює створення класів, у яких наповнюваність буде не менше скоригованої, тобто 18 учнів на клас для Володимиреччини. Як наслідок кількість ставок занижується.

Для прикладу: у нашій громаді є школа, яка має два корпуси у різних селах. У кожному корпусі є свій четвертий клас. В одному з них вчиться 10 дітей, в іншому – 5. На ці два класи є дві ставки, тобто два вчителі. А міністерство каже – ні, клас має бути один (10+5=15), а відповідно і вчитель один. У цьому ідея оптимізації.

Отже, якщо у класі менше 18 учнів, то коштів на його утримання держава дає менше. А таких класів у нас чимало. У всьому Малотелковицькому НВК взагалі немає жодного класу, де більше 10 учнів.

Зрештою, така політика стимулює об’єднання закладів освіти, ліквідацію окремих малокомплектних блоків початкових класів, переведення учнів 10-11 класів до великих опорних шкіл.

 

Що далі?

У такий спосіб держава стимулює оптимізацію закладів освіти – створення опорних шкіл, реорганізацію малокомплектних, об’єднання малих класів у великі. Малих класів на Володимиреччині найбільше серед 10-11, здебільшого у невеликих сільських школах. Вартість навчання учня у таких школах значно перевищує середню по громаді (середня становить 23 745 грн. на рік). Наприклад, вартість навчання у Малотелковицькому НВК коштує громаді 53570 грн. на одного учня на рік. У Красносільському НВК – 38787 грн., у Любахівському НВК – 30097 грн. Для порівняння, вартість навчання у Воронківському НВК становить 18681 грн., а у Володимирецькому колегіумі – 22486 грн.

Реорганізація закладів освіти, утримання яких коштує більше від середнього рівня, дозволить  вивільнити кошти і спрямувати їх на надбавки за престижність. У такому випадку буде можливо забезпечити анонсоване Урядом фактичне підвищення на 20% без збільшення асигнувань з державного бюджету. Ціна таких рішень – скорочення педагогічних працівників. Непопулярне рішення, відповідальність за яке сьогодні мають брати на себе громади. Держава лише мотивує, надаючи у  субвенції стільки коштів, скільки треба на уже оптимізовану систему закладів освіти.

 

Варіантів нема?

Надбавку за престижність можна платити на вищому рівні, забираючи гроші, розраховані на виплати у наступному місяці (наприклад, виплачуючи зарплати за квітень гроші брати із травня і так далі). У такому випадку  треба надіятись на збільшення розміру субвенції в кінці року. Але якщо цього не станеться, люди можуть залишитися без заробітної плати взагалі.

Сусідній Вараш пішов шляхом оптимізації. Рішення про закриття філій Сопачівського ліцею у Діброві та Щокові схвалили ще місяць тому. Рафалівка також понижує ступінь деяких шкіл, об’єднує заклади у ліцеї.

Кошти і у нас можуть вивільнитись за рахунок оптимізації фінансово неефективних закладів освіти. Проте у такому разі потрібно уже зараз починати реорганізацію шкіл.

 

А як же залишки минулорічної освітньої субвенції?

Можна витратити на престижність залишки минулорічної освітньої субвенції. Якщо на це погодяться вчителі, то чи погодяться батьки? Бо у такому випадку школи залишаться без ремонтів покрівель та внутрішніх санвузлів (закон дозволяє витрачати ці залишки на капітальні витрати в сфері загальної середньої освіти).

У Довговолі частина шкільної покрівлі всю зиму стояла покрита одним лише гідробар’єром. На її ремонт потрібно більше 600 тис. грн.  Майже 700 тис. грн. потрібно на завершення влаштування внутрішніх санвузлів у Зеленівській школі – діти досі бігають на вулицю. У Великотелковицькому НВК протікає дах, на капітальний ремонт покрівлі виділили 800 тис. грн. Близько 1 млн. грн. потрібно для доукомплектування нової Степангородської школи – треба нарешті завершувати розпочате.

Та й забравши ці кошти проблему зняти не вийде. Лише відтермінувати на місяць-два.

 

То хто ж що втратив?

Ось порівняння зміни розміру надбавки за престижність.

  Середня заробітна плата за місяць у 2021 році* із престижністю 20%

(на ставку 18 год)

Престижність 20% Середня заробітна плата за місяць у 2021 році* із престижністю 5%

(на ставку 18 год)

Престижність 5%
Спеціаліст 6 943,20 1 157,20 6 075,30 289,30
+ доплати** 9 546,90 1 157,20 8 679,00 289,30
ІІ категорія

(вислуга 10%)

8 093,80 1 245,20 7 159,90 311,30
+ доплати** 10 895,50 1 245,20 9 961,60 311,30
І категорія

(вислуга 20%)

9 333,94 1 333,42 8 333,88 333,36
+ доплати** 12 334,08 1 333,42 11 334,02 333,36
Вища категорія

(вислуга 30%)

10 660,65 1 421,42 9 594,59 355,36
+ доплати** 13 858,85 1 421,42 12 792,78 355,36
Старший вчитель

(вислуга 30%)

11 629,80 1 550,64 10 466,82 387,66
+ доплати** 15 118,74 1 550,64 13 955,76 387,66
* Середня заробітна плата за місяць вказана без вирахування податків.

** Під доплатами маються на увазі нарахування за класне керівництво, завідування кабінетом, перевірку зошитів.

Що у підсумку?
Сьогодні відбулась зустріч Володимирецького селищного голови Василя Ковенька з директорами шкіл та представниками педагогічних колективів. Були на зустрічі також голова райради Ярослав Березюк та перший заступник голови Вараської РДА Юрій Козярець. Після палких обговорень зійшлись на тому, що треба готувати спільне звернення до керівництва держави, у якому вказати на недоліки обрахування освітньої субвенції за новою формулою. Також, у зверненні зафіксують пропозицію збільшити розмір субвенції з урахуванням можливості виплати надбавки за престижність у розмірі не менше 20%. Звернення розглянуть депутати Володимирецької селищної ради під час чергового засідання.

2 коментаря на “Проблематика галузі освіти у Володимирецькій громаді: чому зменшена надбавка за престижність і до чого тут оптимізація?

  1. Володирцецької отг розрахункова наповнюваність класів 14, а фактична 19, то уряд удосконалив формулу (ввівши умову, щоб різниця між фактичним наповненням і розрахунковим була не більше 2) тому підкоригували в нашій громаді розрахункову наповненість до 18. Виходить те, що оптимізація за рахунок зменшення кількості класів аж ніяк не допоможе раціональному використанню (наприклад після оптимізації стане середня наповненість 22, то вони розрахункову підвищать до 21 і знову буде меньша субвенція.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *